Geen bezorgkosten vanaf €75,-!
Uitsluitend topproducten
Veilig online betalen
  • Specerijen
  • Pimenton picante

Pimenton picante

2,95

Pimenton picante

2,95

Pimentón is karakteristiek poeder van gerookte paprika. In Spanje – waar het vandaan komt – is het het derde standaard keukenproduct in de keuken naast peper en zout. De pimentón uit La Vera is voor kenners te onderscheiden door een bijzonder verfijnde rooksmaak veroorzaakt door tijdens het rookproces hout te gebruiken van de steeneik. De Spanjaarden verwerken pimentón in paella en het geeft bijvoorbeeld de kenmerkende smaakt aan chorizo.

Vraag een Spanjaard waar de beste vandaan komt en je hoort ‘La Vera’, een streek in Extremadura. Daar werd het ontwikkeld door de monniken van het klooster van Yuste (de schilderachtige sterfplaats van Karel V).
De pimentón uit La Vera is voor kenners te onderscheiden door een bijzonder verfijnde rooksmaak veroorzaakt door tijdens het rookproces hout te gebruiken van de steeneik. De Spanjaarden verwerken pimentón in paella en het geeft bijvoorbeeld de kenmerkende smaakt aan chorizo. Het geeft gerechten net iets meer pit dan met gewoon paprikapoeder. Pimentón kan ook gebruikt worden in barbecuegerechten, marinades, sauzen en tapas.
Tijdens het rook- en droogproces worden de paprika’s dagelijks met de hand gedraaid totdat de juiste droogheid bereikt is. Dit duurt ongeveer twee weken. Stelen en zaad worden verwijderd en de gerookte paprika’s worden nu langzaam vermalen tot een fijn poeder met de karakteristieke smaak ontstaat.
Het paprikapoeder is verkrijgbaar in de varianten mild, medium en pittig:
- pimentón dulce (van ronde rode paprika’s)
- pimentón agridulce (van lange donkere paprika’s met iets meer pit)
- pimentón picante (van verschillende soorten scherpe lange rode paprika’s)

Ook lekker!
30 gram
2,75
500 gram
4,95
500 gram
3,45
Vragen? Neem contact met ons op